آدرس نمایندگی مرکزی : تهران خیابان مطهری ، ابتدای قائم مقام جنوبی ، پلاک 158 ساختمان برتر سرویس | تلفن ثابت : 02191300348 | پیام رسان ها : 09991555491

هارد  SSD با HDD

هارد  SSD و HDD چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند ؟

هارد  SSD و HDD :

هارد دیسک رسانه ای برای ذخیره کردن اطلاعات در کامپیوتر و لپ تاپ است. هارد دیسک در دو نوع ssd  و hdd طراحی شده است. هر کدام از این دو نوع هارد به نوعی سبب ذخیره سازی داده ها و اطلاعات در سیستم های کامپیوتر و لپ تاپ می شوند.  در صورتی که می خواهید از هارد دیسک استفاده کنید، با توجه به سیستم و میزان نیاز حافظه برای داده ها هارد دیسک خود را انتخاب کنید. امروزه سیستم های کامپیوتر و لپ تاپ ها دارای دو نوع هارد ssd و hdd هستند. در اینجا تفاوت هارد ssd و hdd را به شما می گوییم.

هارد دیسک hdd  چیست ؟

Hdd مخفف کلمه hard disk drive است. این هارد دیسک حدود 60 است که وارد بازار شده است. در این هارد دیسک اطلاعات و داده ها در پلتر ذخیره و با استفاده از بازوی متحرک و یا هد اطلاعات خوانده می شود. سیستم برق هارد دیسک از طریق برد آن به پلتر می رسد. سرعت چرخش این هارد دیسک 5500 دور در دقیقه است و در برخی موارد به 15000 دور در هر دقیقه می رسد. از مزایای هارد hdd  این است که می تواند حجم زیادی از اطلاعات را در خود ذخیره کند.

یکی دیگر از مزایای این هارد دیسک این است که قیمت مناسبی دارد و به راحتی قابل دسترسی است.  هارد دیسک hdd همان هارد دیسک درایو سخت است. این هارد دیسک در کامپیوترهای رومیزی به کار می رود. در این هارد دیسک اطلاعات مختلفی را می توانید در سیستم عامل خود ذخیره کنید. شکل ظاهری هارد دیسک از یک صفحه دایره ای شکل تشکیل شده است و با کمک هد خوان اطلاعات آن خوانده و نوشته می شود.

برای تعمیرات لپ تاپ ایسوس به نمایندگی تعمیرات ایسوس مراجعه فرمائید.

هارد  SSD با HDD

هارد دیسک SSD چیست؟

SSD مخفف کلمه Solid State Drive  و یا دیسک حالت جامد است. در واقع، هارد دیسک ssd نسخه پیشرفته فلش مموری است که ابعاد بزرگتری نسبت به آن دارد. در هارد دیسک SSD برخلاف هارد دیسک HDD صفحه متحرکی وجود ندارد. سیستم هارد دیسک SSD بر پایه NAND طراحی شده است.

هارد دیسک SSD نسبت به سایر هارد دیسک ها تکنولوژی پیشرفته تری در زمینه ذخیره سازی اطلاعات دارد. در لپ تاپ های پیشرفته و مدرن از هارد دیسک SSD  برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می شد. در هارد دیسک SSD قسمت متحرک وجود ندارد و کار قسمت متحرک را حافظه NAND بر عهده دارد. این هارد دیسک سرعت بالاتری برای انجام کارهای سیستم عامل و بوت شدن دارد.

از هارد دیسک HDD در کامپیوترهای تجاری استفاده می شود. ظرفیت هارد دیسک HDD  معادل 40 گیگابایت تا 12 ترابایت است. امروزه هارد دیسک های مختلفی با ظرفیت های مختلفی وجود دارد. سعی کنید از چند هارد دیسک کوچک برای ذخیره سازی اطلاعات و داده های خود استفاده کنید تا اینکه بخواهید از یک هارد دیسک با ظرفیت خیلی بالایی استفاده کنید. این امر به این دلیل است که در صورت خرابی و یا ایجاد مشکل در هارد دیسک ظرفیت بالا شما هزینه بیشتری برای تعمیر آن باید بپردازید و همچنین اطلاعات بیشتری از دست می دهید؛ در صورتی که در هارد دیسک های کوچک نیاز به پرداخت هزینه زیادی نیست و اطلاعات کمتری را از دست می دهید.

تفاوت های هارد دیسک  HDD و  SSD :

وزن هارد دیسک :

هارد دیسک HDD  وزنی حدود 750 گرم و هارد دیسک SSD وزنی حدود 80 گرم دارد. اختلاف وزن این دو نوع هارد دیسک سبب شده است که استفاده از آنها لپ تاپ و کامپیوتر ها با توجه به وزن آنها انتخاب شود. در لپ تاپ ها معمولا از هارد دیسک هایی با وزن کمتر استفاده می شود.

تفاوت در سرما و گرما :

زمانی که هارد دیسک HDD  شروع به کار می کند دمای آن بین 0 تا 70 درجه سلسیوس می رسد  در صورتی که در هارد دیسک SSD  این دما بین 0 تا 55 درجه سلسیوس است. هرچقدر میزان دما کمتر باشد ، عملکرد هارد دیسک بهتر است.

برای تعمیرات لپ تاپ اینجا کلیک کنید.

هارد  SSD با HDD

مقاومت در برابر لرزش و ضربه :

با توجه به اینکه در هارد دیسک HDD  قطعه متحرک هد و پلتر وجود دارد ، سبب تحرک و چرخش هارد دیسک می شود و در صورتی که ضربه ، لغزش و یا تکانی در زمان انجام کار به آن وارد شود ، ممکن است به آن آسیب برسد ، اما در هارد دیسک ssd این مشکل وجود ندارد. در ساخت هارد دیسک از تکنولوژی استفاده شده است به تکنولوژی NAN بسیار نزدیک است. در این روش ، قطعه متحرک در آن وجود ندارد و به گونه ای طراحی شده است که ضد ضربه است. اطلاعات هارد دیسک SSD در IC آن ذخیره می شود.

دسترسي سريع  و آسان  به اطلاعات و داده ها :

به این نکته توجه کنید که در هارد دیسک HDD  قطعه ای به نام هد وجود دارد ، این قطعه متحرک است و بر روی پلتر قرار دارد که اطلاعات را در خود ذخیره می کند.  پلتر نصب شده بر روی آن سرعت بالایی دارد و اطلاعات را با سرعت بالایی می خواند و می نویسد. در هارد دیسک HDD  برای اینکه بتوانید به اطلاعات دسترسی پیدا کنید باید منتظر باشید که پلتر به چرخش دربیاید تا اطلاعات نمایش داده شود ؛ در صورتی که در هارد دیسک SSD برای خواندن و  نوشتن اطلاعات نیاز به چرخش نیست.

در این هارد دیسک شما بدون نیاز به عملیات هارد دیسک HDD  می توانید به صورت مستقیم به اطلاعات دسترسی پیدا کنید. این امر در هارد دیسک SSD  سبب می شود که با سرعت زیادی اطلاعات شما نیاز به بارگذاری و یا بوت شدن با سرعت بالا نداشته باشد ، این امر سرعت سیستم عامل شما را چند برابر می کند.

هارد  SSD با HDD

مصرف انرژي کمتر و توليد گرماي کمتر :

یکی دیگر از تفاوت های هارد دیسک HDD  و SSD تفاوت در میزان مصرف انرژی است. در هارد دیسک HDD  میزان مصرف انرژی بسیار بالاتر است. HDD  حدود 6 وات انرژی و SSD  حدود 4 وات انرژی مصرف می کند. در صورتی از هارد دیسک SSD استفاده نشود ، میزان مصرف آن به 2 وات کاهش می یابد.

اطمينان بالا در ذخیره سازی اطلاعات :

در هارد دیسک SSD به طور میانگین به میزان دو برابر هارد دیسک HDD  اطلاعات ذخیره سازی می شود. از طرفی طول عمر هارد دیسک SSD حدود 1 میلیون و دویست هزار ساعت تخمین زده شده است و میزان طول عمر هارد دیسک HDD  600 هزار ساعت تخمین زده شده است. در نتیجه ، میزان ذخیره سازی اطلاعات در هارد دیسک SSD بیشتر است.

توليد صدای هارد دیسک :

یکی دیگر از تفاوت های هارد دیسک SSD  و HDD  تفاوت در میزان صدای آنها ست. هارد دیسک HDD  به گونه ای ساخته شده است که دارای میزان صدای بیشتری است در صورتی که در هارد دیسک SSD صدای خاصی در زمان استفاده از آن بوجود نمی آید.

 

انواع برند حافظه های ssd :

کارخانه ها و شرکت های زیادی اقدام به تولید حافظه های ssd نموده اند و هرکدام از این برند ها تفاوت هایی با باقی برند ها دارد.از جمله برند های معروف سازنده ssd میتوان به king stone , toshiba , samsung , mm , lexar , sk hinix  و غیر اشاره نمود که در این بین هارد های سامسونگ کیفیت و قیمت بیشتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تعمیرات